Bästa tiden för fem dagars fasta

En vanlig frågeställning jag stöter på är hur man ska passa in fem dagar med fastehärmande kost till ett liv fyllt av måsten och inte minst sociala krav kring maten. Det kräver lite praktisk och mental förberedelse, men är faktiskt inte så svårt. Här kommer några tips:

  • Planera in din fasta till en femdagarsperiod då du inte har så mycket åtaganden. Vankas det stora middagar, högtider och fester bör du förstås undvika att fasta. .
  • Om du lever ett liv där du inte hittar fem dagar utan sociala aktiviteter med mat och dryck så kan det vara värt att faktiskt tacka nej, bryta de extroverta vanorna ett tag och använda fastan som ett sätt att undersöka andra sidor av livet.
  • Det är inga problem att sitta med vid middagsbordet på vardagar och äta enligt schemat för fastehärmande kost samtidigt som de andra äter “normalt”. Familj, partner och vänner har i de allra flesta fall förståelse, om de ens märker något.
  • Att äta egen medhavd mat på jobb eller annan aktivitet brukar också fungera bra. De flesta blir väldigt intresserade av konceptet fastehärmande kost.
  • Fundera igenom vilka dagar i veckan som är bäst för dig. Vissa använder de fem vardagarna för sin fasta. Andra tar helgen i anspråk eftersom de då inte har så mycket åtaganden. Själv brukar jag börja på söndagen så att jag kan vara med fullt ut på “fredagsmyset”.
  • Jag undviker träningspass under de fem dagarna. Att däremot ta långa promenader eller cykelturer är en perfekt kombination med fastan. Då väcks ofta nya tankar och insikter.

En annan utmaning är att hantera hunger under de fem dagarna. Här hittar du tips om hur du kan lura hungerkänslorna.

Har du egna erfarenheter eller tips? Låt oss gärna veta!

4 Comments

  1. Maria 2020-01-21
  2. Fem Dagar 2020-01-21
  3. Annika 2020-04-28
    • Fem Dagar 2020-04-28

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.