Så här äter du om du vill prova fem dagars fastehärmande kost

Här får du reda på vad som ingår i en fastehärmande kost och hur du gör för att äta den. 

Att fem dagars fasta gör mycket gott för hälsan hade forskarna bevisat redan för tio år sedan (och bevisen blir allt fler). Problemet är att fem dagars total fasta inte är något som många utsätter sig för. Visst finns det entusiaster som missionerar om hur fantastiskt det är, men ansträngningen passar väldigt få och det kan dessutom vara farligt att totalfasta om man inte är fullt frisk.

Använd fastan till att äta lite, men nyttigt. Totalfasta är inte mer naturligt.

Fastehärmande kost är ett spännande alternativ. Forskning visar att fastehärmande kost (fasting mimicking diet) ger minst lika goda effekter som total fasta. Med rätt kombination av näringsämnen kan man äta hela 750 kalorier* om dagen och ändå sätta igång kroppens uråldriga system för cellrensning. Normalt kaloriintag för vuxna är 2000-2500 kalorier om dagen. Du äter alltså mindre, men för de flesta är det tillräckligt för att fungera ok i vardagen.

Det viktigaste är att hålla nere på proteinet. De goda effekterna baseras till stor del på att kroppen ställer om från tillväxt till städning och eftersom proteiner är kroppens byggnadsmaterial är det möjligt att ett lågt intag signalerar till cellerna att det är dags att ta hand om det man har.

Med fastehärmande kost ersätts proteinet till största delen av fett, men kolhydraterna ligger kvar på en ansenlig nivå. Det är dock viktigt att kolhydraterna är komplexa, alltså inte består av raffinerat tillsatt socker, utan är en del i ett sammanhang av fibrer, vitaminer, mineraler etc.

I tabellen nedan ser du fördelningen av protein, kolhydrat och fett i en fastehärmande kost. Om du lider av sjukdom ska du prata med din läkare innan du provar.

5:55Kalorier (kcal)ProteinFettKolhydrater
Dag 1max 110010%56%34%
Dag 2-5max 7509%44%47%

Hur ska du då kunna äta så att det blir rätt? Här är tre tips:

Väg upp mat utifrån näringsvärden på förpackningen och/eller i livsmedelsverkets databas

Laga mat enligt våra recept.

Köp vårt Matpaket

Läs mer: Därför är fastehärmande kost bättre än totalfasta

*Forskarna har tagit fram siffran 750 kalorier som ett riktvärde som ska passa de flesta. Om du väger betydligt mindre än 70 kilo och vill följa forskarnas program så nära som möjligt för optimal hälsa kan du dra ner på kalorierna ännu mer. Ett riktmärke är att äta 10 kalorier per kilo kroppsvikt under dag 2-5. Om du alltså väger 62 kilo äter du 620 kalorier om dagen.

7 Comments

  1. Christl Österberg 2019-07-01
  2. Fem Dagar 2019-07-01
  3. Finn Stenwall 2020-04-05
  4. Fem Dagar 2020-04-05
  5. Fredrik 2020-10-04
  6. Fredrik 2020-10-04
    • Fem Dagar 2020-10-04

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.