Frågor och svar

Vad är fastehärmande kost?
Istället för totalfasta är det ett sätt att äta under fem dagar för att få maximalt positiva effekter på hälsan och ändå kunna leva som vanligt. Riktlinjerna har tagits fram av forskare och innebär att man äter ca en tredjedel av normalt dagligt kalori-intag och att kosten är protein- och kolhydratbegränsad. Läs mer om forskningen.

Vad finns det för vetenskapliga bevis bakom metoden?
Principen bakom fastehärmande diet är etablerad av ett forskarteam lett av professor Valter Longo vid University of Southern California. De har publicerat sina resultat i flera studier i välkända vetenskapliga tidskrifter. Att metoden har effekt är nu ett etablerat faktum. De kallar sin variant FMD, Fasting Mimicking Diet, och de ligger även bakom måltidspaket för fem dagars fastehärmande kost som de kallar Prolon.

Säljer ni Prolon?
Nej. Prolon kan du köpa här.

Vad är det för skillnad mellan Prolon och de matpaket som Fem Dagar säljer?
Prolon är det måltidspaket som Valter Longo och hans forskarteam står bakom och som de säljer med begreppet fasteliknande diet. Det kostar cirka 2500 kronor.

Förutom priset är Fem Dagars matpaket något mer radikalt och har förutsättningar att ge kraftfullare effekt eftersom innehållet av kolhydrater är något lägre – läs mer här.  Vi utfärdar inga medicinska garantier för att vårt matpaket skulle ge samma effekt som Prolon, men människor som provat Fem Dagars matpaket rapporterar samma effekter på psyke och vikt som de som provat Prolon.

Jag är inte fullt frisk, ska jag undvika fastehärmande kost då?
Dieten har visat sig ha många fördelar och kan göra livet bättre för dig som lider av sjukdom. Rådgör dock med din läkare först. Matrestriktion kan vara förenat med risker om man inte är fullt frisk. Du bör till exempel inte ta blodsockersänkande läkemedel under en fasta.

Varför är kalorimängden den samma för alla oberoende av vikt?
Forskarna anser att de har hittat rätt kalorimängd som passar alla och bedömer att alla får effekt på hälsan, även om effekten på vikten kan variera. Om man är underviktig leder inte fastan till onödig ytterligare viktnedgång. Om man är överviktig blir restriktionen hårdare, men leder också till en kraftigare viktnedgång.

Jag får ont i lederna och musklerna under fastan, vad händer?
Vissa upplever besvär av molande värk i tex leder, muskler, rygg. Detta kan bero på saltbrist. Speciellt magnesium. Om du drabbas av detta, så ta gärna tillskott med magnesium. Om smärtorna är kraftiga, inte går över och leder till oro, bör du avbryta fastan.

Hur man bör tänka kring kosttillskott (så som järn, omega-3, probiotika och liknande) under den fastehärmande perioden. Bör man pausa från de kosttillskott man normalt tar?
Forskarna bakom dieten har inte publicerat några riktlinjer kring detta. Förutom det faktum att deras officiella matpaket Prolon innehåller en kapsel Omega-3 om dagen (vårt gör det inte). Du kan definitivt ta Omega 3 om det inte är i stora mängder så att balansen mellan makronutrienterna rubbas. Upp till ett gram Omega 3 om dagen är helt ok.

Däremot är det läge att pausa andra kosttillskott, för att inte riskera påverkan på processerna. Fastan ska ju innebära en bristsituation. I den viktiga “re-feeding”-fasen, dvs vid återupptaget ätande efter fastan, kan dock kosttillskotten göra gott.

Något som du dock kan överväga att ta är extra magnesium. Det kan motverka den muskel- och ledvärk som många rapporterar om under fastan. 

Ett kosttillskott som vissa tar mot slutet av fastan är Quercitin. Detta ämne kan stimulera programmerad celldöd och på så sätt bidra till rensningen av defekta celler. Teorin är att dåliga celler görs svaga av fastan och sedan sätter Quercetin in dödsstöten. Det finns dock inga studier på just denna användning av Quercetin.

Varför innehåller fastehärmande kost så mycket kolhydrater, det är väl onödigt att trycka upp blodsockret?
Valter Longo, som är arkitekten bakom fasting mimicking diet, är ingen anhängare av LCHF å liknande. Enligt honom är fullständigt ketos inte det viktiga. Båda system för energiomsättning, den glukos-baserade och den keton-baserade, får vara igång. Men kalorirestriktionen ska vara så pass kraftig och långvarig att kroppens beredskapssystem triggas.

Ett annat sätt att se på det är att “nötter och bär” är den naturliga svältkost som kroppen har anpassat sig till under tusentals år. Dvs kolhydrater har sin plats i mixen.

Det är dock så att många som följer metoden, inklusive jag själv, upplever att det är för mycket kolhydrater. Fem dagars fastepaket har därför mindre mängd kolhydrater och istället något mer fett i sig. 

Vad är 5:55-metoden?
Efter samma princip som andra periodiska fastor, 5:2, 16:8 osv, har vi föreslagit 5:55 som ett alternativ. Det handlar om att under 5 dagar vart 55:e dag ge kroppen en service med hjälp av fastehärmande kost. Eftersom det är upprepade perioder som ger de goda hälsoeffekterna och till exempel håller diabetes typ 2 borta, är det optimalt att göra sina fem dagar till en personlig tradition. Läs mer.

Kan jag ta mina fem dagar oftare än varannan månad?
Ja, för snabba resultat kan du köra en gång i månaden, 5:25. Den studie som har gjorts på människor visade på goda effekter av tre sådana perioder. 

Kan jag ta mina fem dagar mer sällan än varannan månad?
Du får effekt av femdagars-fastan även om du bara kör den två gånger per år, vilket till exempel passar dig som är nöjd med din vikt, men vill åt de kraftfulla hälsobringande effekterna på cellnivå som fastan ger. Metoden baseras alltså på individuella överväganden.

Varför kan jag inte bara fasta helt utan mat?
Varsågod. För de flesta krävs dock disciplin och träning för att kunna leva ett normalt vardagsliv. Man kan också ifrågasätta det naturliga i totalfasta. Människan är en allätare och har troligen historiskt oftast hittat något att äta även om det inte är tillräckligt. Det finns även studier som pekar på att totalfasta kan vara negativt för till exempel tarmfloran.

Vad får jag dricka under fastan?
Du bör dricka mycket vatten eftersom mindre mat minskar vattenmängderna du får i dig. Du kan också dricka te och kaffe (givetvis utan mjölk eller socker).

Varför är kaffe inte tillåtet i fasting mimicking diet
Forskarna bakom dieten uppmanar till försiktighet och att bara konsumera en kopp kaffe om dagen om du verkligen behöver det. Bakgrunden är att koffeinet eventuellt skulle kunna påverka fastan. Grundtipset är därför att inte dricka kaffe och göra de fem dagarna till en detox även på koffein. Det i sig kan ha ett mentalt värde. Dock är det med största sannolikhet bättre att fasta med kaffe än att inte fasta alls. 

Är det okey att lägga citron och lime skivor i mitt dricksvatten?
Ja, gör det! Ger ingen påverkan på fastans effekter.

Är inte fem dagars fasta bara ett annat ord för jojo-bantning?
Dietister har kommenterat att överätning efter de fem dagarna inte tycks vara så vanlig som man kan befara. Om du känner att de fem dagarna har negativa effekter på välmåendet och till exempel leder till högre vikt en tid efter perioden än innan så kanske metoden inte passar dig.

Dessutom finns tecken på att fasting mimicking diet ger upphov till epigenetiska förändringar som stärker kroppen. Möss som åt skräpmat efter sina femdagar hade ett skydd mot viktuppgång och dåliga värden (läs mer).

Kan jag äta på kvällen den femte dagen?
Enligt principerna för fastehärmande kost ska du inte göra det. Men om du av någon anledning måste avbryta fastan på kvällen dag fem så har du ändå dragit god nytta av din fasta. Samma sak om du behöver bryta redan dag 3. Lite fasta är bättre än ingen fasta. Försök dock hålla ut – effekterna blir så mycket bättre då. 

Hur ska jag äta efter fastan
Börja försiktigt! Forskarna bakom fastning mimicking diet förespråkar en “transition day” då man endast äter sådant som är snällt mot magen den första dagen efter fastan. Inget animaliskt, inget tillsatt socker, ingen alkohol. Det är under dagarna efter fastan som “magin” inträffar, då kroppen bygger upp sina organsystem på nytt efter storstädningen.

Faktum är att du kan får rejält ont i magen om du börjar festa efter fastan. Så ta det lugnt!

Vilka står bakom femdagar.se?
Vi står helt oberoende från organisationer eller andra företag. Målet är endast att sprida en metod för välmående som vi av egen erfarenhet vet fungerar. Sajten grundades av vetenskapsjournalisten Dag Kättström som själv äter fastehärmande och har studerat biomedicin på Karolinska institutet. Läs mer.

Är informationen kontrollerad?
En svensk läkare har värderat det grundläggande konceptet bakom femdagar.se och har inga anmärkningar.

Vad gör jag om jag undrar över mer!
Kontakta oss så svarar vi!