Gå ner i vikt med 5:55-metoden

Att gå ner i vikt är svårt, men 5:55-metoden bygger på det vi är gjorda för sedan urminnes tider och kan därför vara en framkomlig väg. Cykler med fem dagars fastehärmande kost varannan månad och små beteendeförändringar mellan cyklerna leder till lägre vikt och goda förutsättningar att behålla den.

5:55 är ett naturligt sätt att närma sig kroppens reaktioner på mat och matbrist. Genom att kombinera 5 dagars fasta varannan månad (var 55e dag), med en liten förändring i dina vanor kring kost och motion, ger du dig själv förutsättningar att gå ner i vikt och hålla den nya vikten.

Fem dagar med fastehärmande kost ger många goda hälsoeffekter och dessutom ofta extra energi. Det kan du surfa på och göra en enkel liten förändring i dina vanor när du återgår till normalt ätande. Det ska vara en förändring som du känner är lätt att följa, och som har med kost eller motion att göra. Kanske bestämmer du dig för att inte äta något sött till eftermiddagsfikat eller att hoppa av bussen en hållplats tidigare.

1. Ta dina fem dagar med fastehärmande kost. Fundera över vad du kan förändra kring kost och motion. Det ska vara något enkelt.

2. Lev som vanligt. Men håll fast vid den där nya enkla lilla vanan. Här är några tips på vanor du kan ändra.

3. Repetera efter ungefär 55 dagar (två månader). Då har den nya vanan satt sig. Ta en ny fasta och gör ännu en förändring.

Efter ett år med 5:55 har du fastat i sammanlagt en månad och gjort sex små justeringar av din livsstil. Det ger effekt. Köp vårt färdiga matpaket eller/och den inspirerande receptboken och kom igång nu.

Mer om att gå ner i vikt med 5:55

Fem dagars fastehärmande kur ger bevisligen lägre vikt och minskad mängd bukfett. Det är ganska självklart du förlorar kilon varje fasteperiod eftersom du äter ungefär en tredjedel av normalt matintag. Professor Valter Longo skapade ”fasting mimicking diet” i första hand för dess hälsobringande effekter, men viktnedgången i sig triggar många av dessa effekter. Och Valter Longo menar att perioder av fastehärmande kost i fem dagar är ett bra sätt att gå ner i vikt.

”FMD kan vara ett utmärkt sätt att kontrollera vikten eftersom det inte behövs några stora förändringar i den vardagliga dieten, och fastan kan genomföras när man känner sig redo,” säger han till The Telegraph.

I kombination med små stegvisa och enkla förändringar av kost- och motionsvanor mellan fastorna är 5:55 ett sätt att gå ner i vikt utan att behöva kämpa i samma utsträckning som med andra dieter. Det är fem jobbiga (och spännande) dagar och sedan äter du som du vill i 55 dagar.

Automatiska resultat
Man kan jämföra med de populära nya bantningsläkemedlen av typen Ozempic och Wegowy. Med dem äter du automatiskt mindre, men förändrar ingenting annat och det är stor risk att kilona kommer tillbaka om du slutar. Med 5:55 blir du utmanad under fasteperioderna, men däremellan lever du på ett naturligt sätt och det som tenderar att komma automatiskt är istället den långsiktiga viktkontrollen och hälsan.

5:55 passar inte alla, men att prova metoden kan vara ett avgörande steg för alla som är intresserade av ett långt liv i god hälsa och med kontroll på vikten. Under fem dagars fasta undersöker du dig själv och hungersignalerna. Den ökade energi som brukar komma mot slutet av fastan kan du omsätta i ett handlingskraftigt beslut om att göra en mycket enkel livsstilsförändring under de följande 55 dagarna. Med tiden startar en förändring, som är tillräckligt långsam för att ge hållbara resultat över tid.

Fasta inte för att gå ner i vikt
Låt oss bara slå fast en sak innan vi fortsätter: Stirra dig inte blind på vågen. Fasta inte för att gå ner i vikt, utan för att må bättre. Det är då viktminskning kan följa som en välkommen bonus när du bryter mönster, ökar ditt allmänna välbefinnande, och startar en epigenetisk signalering i kroppen som motverkar negativa effekter av överätning efter fastan.

Fördelarna med regelbundna perioder med fastehärmande kost sträcker sig över ett brett spektrum där mental klarhet, ökad energinivå och en djupare känsla av inre lugn är viktiga komponenter. Dessa blir lättare att uppnå om du börjar fasta med intentionen att må bättre, inte för att gå ner i vikt. Det är då du kan dra full nytta av kraften i fastan.

Att vara nyfiken och öppen för fastans effekter är det bästa. Vi reagerar alla olika och det gäller att ta vara på det som uppstår inne i dig när du fasta. Det är därför man ska närma sig den här metoden med en känsla av utforskande och självvård snarare än strikta förväntningar på viktminskning. Fem dagar med fastehärmande kost fungerar inte för alla. Det är ganska tufft. Så det ska absolut inte ses som ett misslyckande att till exempel avbryta en fasta. Då kan man försöka igen när det är bättre läge i livet.

Ditt schema för viktminskning

Låter det här som något du vill prova? Om du är under 70 år, fullt frisk och inte gravid bör du kunna ta fastan utan riskt. I annat fall bör du kolla av med din läkare innan du fastar.

Gör så här:

  1. Första steget är att bestämma sig för när du ska ta fem dagar med fastehärmande kost. Titta i kalendern och förbered dig mentalt. Det är inte lätt att minska matintaget med en tredjedel, men det är heller inte omöjligt. Man vänjer sig. För de flesta går det att jobba, även om lunchlådan är mindre än normalt. Bestäm dig för några dagar, och var medveten om att du bör kunna ta ytterligare fem dagar inom ungefär två månader. Det måste inte vara exakt. Du kan också flytta på den fasta om något oförutsett inträffar i ditt liv.
  2. Köp receptbokenAllting gott och alldeles för lite” eller vårt fastepaket. Du får genom dessa produkter all info du behöver om hur du ska ta din fasta. Läs dessutom på den här sajten, till exempel mer om 5:55. Börja förbereda dig mentalt. Det kommer att vara ett äventyr med både höjdpunkter av energi och mental klarhet, och riktigt jobbiga minutrar av hunger och obehag.
  3. Ta din fasta. Tänk på att hunger går över. Känn lite på hungersignalerna, och släpp dem. Drick mycket vatten och varmt te, och njut av den mat du faktiskt får äta. Undersök reaktionerna i kroppen. Huvudvärk är vanligt. Muskelvärk kan också inträffa. Känn på obehaget. Njut av att det släpper och ersätts av en våg av tillfredsställelse. Sen kommer en vågdal av obehag igen. Och sen lyfter du – förhoppningsvis. Fastan slår olika för olika personer. Men ju fler gånger du gör den, desto bättre kontroll har du.
  4. Den sjätte dagen får du börja äta igen. Kom då ihåg att ta det väldigt lugnt med maten. Du får garanterat magont om du ska börja belöna dig själv med mycket mat. Ät och drick lugnt. Det är nu kroppen bygger upp sig själv och ersätter utrensade cellsystem. Stressa därför inte.
  5. Under fastan har du skrivit ner några vanor som du skulle vilja införa eller ändra på. Det kanske handlar om att hoppa över bullen under fikastunden, eller om att hoppa av en hållplats tidigare och promenera. Börja med den vana du tror att du har mest lätt att ändra på och kör igång direkt. Du surfar nu på fastans effekter och många har mer energi än vanligt. Ta vara på den och gör förändringen. Sikta på att hålla den fram till nästa fasta. Då har vanan satt sig. KOM IHÅG: Det ska vara en den enklaste livsstilsförändring du kan tänka dig som antingen handlar om mer rörelse i vardagen eller bättre kosthållning. Här är några tips.
  6. Efter cirka 55 dagar (två månader) är det dags för en ny fasta och ytterligare ett steg på trappan emot en vikt du trivs med. Dags att återigen tappa kilon och dags att sätta ännu en lite livsstilsförändring. Det är ett äventyr och du möter inte bara utmaningar och obehag utan också glädje och förhoppningsvis en ny förankring i tillvaron.

Låter detta svårt? Det är svårt att gå ner i vikt, men potentialen med 5:55-metoden ligger i några avgörande skillnader från andra sätt att ”banta”, som till exempel kaloriräknande och ”Biggest looser”-liknande hetsläger.

Till att börja med är 5 dagars matbrist något väldigt naturligt, något både människor och djur är gjorda för, och något som kanske till och med startar inre läkning. Det finns en kraft i några dagars matbrist som både manifesterar sig både mentalt och fysiskt. Du både känner och ser direkt resultat på vikt och hy och välmående efter de fem dagarna.

Dessutom startar inre processer som gör att du kommer stärkt ur fastan och in i vardagslivet. Forskarna ser att efter fem dagar så överäter man inte på samma sätt som under en enskild dag med matbrist som med 5:2-dieten. Om man överäter så blir inte konsekvenserna lika illa. Kroppen startar skyddsmekanismer mot överätning.

En annan fördel med just fastehärmande kost är att det mest är bukfett som försvinner under de fem dagarn. Med andra typer av kalorirestriktion är det musklerna som får sätta till mest. Detta är en effekt som intresserar idrottare som vill kunna förflytta sin viktkvot mot mer muskelmassa.

Förslag på enkla livsstilsförändringar att börja med efter fastan

Du vet bäst själv vad som fungerar för dig. Detta ska bara ses som inspiration.

Kost

  • Hoppa över allt sött till fikat.
  • Ät endast under 12-timmarsfönster. Dvs om du äter frukost kl. 8 så ät ingenting efter middagen. Och äter du efter middagen – hoppa över frukosten nästa dag.
  • Ersätt det du äter mycket av. Kanske byta ut det vita brödet mot knäckebröd varannan gång? Äta veganskt några gånger i veckan?
  • Testa att sluta köpa hem mat med tillsatt socker. Finns det inte hemma äts eller dricks det inte.

Rörelse

  • Boka promenader med olika vänner en gång i månaden.
  • Hoppa av kollektivtrafiken en hållplats tidigare och gå tills du kommer fram.
  • Börja bygga en eller några muskelgrupper. Några minuter varannan dag med exempelvis hantlar gör synlig skillnad – speciellt efter nästa fasta.
  • Ge dig själv några minuter utomhus i dagsljus efter varje lunch. En snabb promenad hinner du.

Det är vägen som är målet

Viktnedång handlar inte om vilja, möjligen om rutin. Går du ner med läkemedel måste du ta din spruta regelbundet. Vill du gå ner med 5:55-metoden måste du ta dina fem dagar regelbundet. Med läkemedel påverkas sedan signaleringen från tarmrelaterade hormonsystem och din längtan efter mat bedarrar. Med 5:55 påverkas signaleringen på ett mer komplext sätt: det handlar om att sakta, men säkert, steg för steg, månad för månad, skapa utrymme för en liten förskjutning i vanor och livsstil.

För den som likt jag själv använder 5:55 som ett sätt att må bättre, kontrollera vikten och hålla sjukdomar stången, är det svårt att sätta sig in i vad som krävs för att gå ner i vikt. Men jag kan konstatera att jag lär känna mig själv bättre, och upplever en utökad totalitet där mitt fysiska jag samspelar bättre med mitt mentala jag. Det känns som att det är fastan som skapar den här kontakten, och jag kan tänka mig att det skulle hjälpa mig om jag hade viktproblem.

Det är dessutom lätt att konstatera att jag brutit generationer av övervikt och åldersdiabetes i släkten eftersom jag inte alls lider av det som drabbat samtliga män på min fars sida. Jag är ganska säker på att jag har 10 år med fasteperioder att tacka för det. 5:55 har inte studerats vetenskapligt och forskarna bakom fastehärmande kost har inte gjort några studier specifikt på långtidseffekter. Men de rekommenderar sin fasta 2-6 gånger om året och med det övre spannet är vi vid 5:55.

Hur det än är med vetenskapliga bevis, antal förlorade kilon och vilken diet som är bäst, vill jag lyfta fram att livet blir mer spännande med några perioders fasta om året. Och det räcker faktiskt. Du kan strunta i allt annat och undersöka om fastan kan ge dig en andlig injektion och nya insikter, kanske till och med något som skulle kunna kallas för uppvaknanden. Det är roligare än viktnedgång och det är det du ska sikta på. Så kommer viktnedgången som en biverkning.