Så fastar du bort det farliga bukfettet

Fett som lägger sig inuti magen triggar inflammation, diabetes och andra sjukdomstillstånd. Därför är det det viktigt att ha kontroll över det. Några cykler med fem dagars fasta kan vara det mest effektiva verktyget för att bli friskare och se bättre ut. Metoden har nämligen en unik förmåga att förflytta balansen mellan fettmassa och muskelmassa.

Forskarna bakom “fasting mimicking diet” (fem dagar med fasteliknande kosthållning) har upptäckt att bukfett är det som kroppen använder mest av under en fasta. Även musklerna påverkas, men dessa byggs snabbt upp igen när man börjar äta. Däremot byggs bukfettet inte på i samma grad. Fem dagars fasta gör alltså skillnad.

Vad är bukfett?

Bukfett, eller visceralt fett, är den ansamling av fett som lägger sig runt organen i magen. Det är inte samma sak som det underhudsfett som kan ge “bilringar” och som du kan ta på, utan det ligger bakom magmusklerna.

Skadligt mycket bukfett gör ofta att magen börjar puta, men man kan ha för mycket visceralt fett utan att det syns. För att veta exakt behövs en MRI-scanning. Mer bilringar brukar dock betyda att även bukfettet ökat.

Bukfett är en depå som, om den tillåts växa för mycket, har kraftigt negativa effekter på hälsan. Visceralt fett har av vetenskapen kopplats till alltifrån hjärt/kärl-sjukdomar till demens. Vissa forskare liknar fettet inne i magen vid ett eget hormonproducerande organ som orsakar inflammation och hälsoproblem i hela kroppen.

Hälsoproblem som kan orsakas av för mycket bukfett

  • Typ 2 diabetes
  • Högt blodtryck
  • Stroke
  • Alzheimer
  • Inflammation som i sin tur kan orsaka exv cancer.
  • Fettlever

Kroppen lagrar in bukfett för att ha som en första reserv när matbristen kommer. Om det aldrig används och hela tiden växer till sig orsakar det problem, men om maten tryter och och man tvingas ut på fysiska strapatser lämnar fettcellerna i buken snabbt ifrån sig sina fettsyror. De omvandlas till energi och bukomfånget minskar märkbart.

Fasta mot bukfett

I dagens samhälle måste man själv skapa situationer där maten tryter och man drabbas av strapatser. Då kan fasting mimicking diet vara det kanske bästa valet. Forskarna bakom metoden har nämligen visat att bukfettet förbränns i stor omfattning under de fem dagarna på fastehärmande kost, samtidigt som det inte återbildas i samma utsträckning som muskler när fastan upphör (“Periodic FMD without an overall reduction in calorie intake promotes visceral fat loss“).

När kroppen drabbas av energibrist tömmer den först glykogenlagret i levern och sedan sätter den igång att bränna fett. För att detta ska ske effektivt räcker det inte med att stänga matfönstret med intermittent fasta av typen 16:8 eller 5;2. Du behöver hålla igen minst tre dygn för att processerna ska komma igång och börja tömma fettdepåerna inne i buken.

Epigenetisk broms

Under fem dagar med kraftigt kaloriunderskott bränner du en hel del bukfett, men även musklerna påverkas och du förlorar muskelmassa vid näringsbrist. Det revolutionerande är vad som händer sedan. Femdagarsfastan lägger en epigenetisk broms på fettcellerna i magen. När du börjar äta normalt igen prioriteras uppbyggnaden av muskler, medan fettinlagringen till bukfettet bromsas.

På det här sättet kan du med upprepade cykler av femdagars-fasta minska bukfettet beständigt, och flytta jämnvikten i kroppen. Till mindre fett och mer muskler. Elitidrottsmän har visat intresse för metoden just eftersom den har potential att göra detta: ändra balansen mellan så kallad “lean mass” och “fat mass”.

Det enklaste sättet att snabbt komma igång med processen att minska sitt bukfett är att beställa färdiga fastepaket från femdagar.se. Du kan även prenumerera och på så sätt göra en riktad satsning på att få bort det farliga bukfettet.

Forskarnas rekommendation baserat på studier är att ta fem dagar med fastehärmande kost max en gång i månaden tills målet är nått. Du kan också prova att äta fastehärmande längre än fem dagar och fortsätta tills du ser resultat. Observera dock att det sker på egen risk. Nivåerna av till exempel protein är för låga för att vara hållbara i längden, men 15-20 dagar i sträck bör inte vara några problem (Jämför Micheal Mosleys diet Fast 800 där han rekommenderar 800 kalorier om dagen i upp till tre månader)

I klippet nedan berättar forskaren Valter Longo berättar mer om fasting mimicking diet och bukfett för Rhonda Patrick:

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.