Så kan du äta mellan fasteperioderna

Om man regelbundet äter fastehärmande kost i fem dagar gör man mycket gott för hälsan. Vill man maximera sina chanser till ett långt liv i hälsa kan man komplettera med övriga råd från forskaren bakom fastehärmande kost. Professor Valter Longos bok ”The Longevity Diet” ger dig alla tips.

Valter Longo är mannen bakom begreppet ”fastehärmande kost” och som en del av sin diet framhåller han fem dagars fasta 2-12 gånger om året. Boken handlar dock mest om vad man ska äta resten av tiden. Och det är råd som baseras på vetenskap.

Longo har satt upp fem ”pelare” för att rensa i den vildvuxna flora av kostråd som möter oss varje dag. För att ett kostråd ska vara trovärdigt måste det bottna i samtliga dessa fem kriterier:

  • Grundläggande forskning – det ska stämma med vad man vet om hur mat påverkar kroppen på molekylnivå.
  • Epidemiologiska studier – det ska stämma med övergripande mönster av effekter i stora befolkningsgrupper.
  • Kliniska studier – positiva effekter ska kunna visas i tester av kostrådet.
  • Forskning på de äldsta – vad äter de människor som blir äldst?
  • Ingenjörstänk – man ska kunna härleda och kartlägga systempåverkan.

Vad Valter Longo då har kommit fram till är att den optimala kosthållningen är att äta veganskt plus fisk några gånger i veckan. Man ska äta mycket bönor, det är okej att äta pasta och bröd, men helst fullkornsprodukter och återhållsamt. Nötter och grönt förstås samt mycket olivolja.

På den här kosthållningen ska man äta sig mätt och det innebär att det blir mycket mat. Inte minst för att hålla uppe näringsnivåerna gäller det att äta ordentligt med bönor till exempel eftersom den veganska kosthållningen kan leda till brist på protein och b-vitamin. När man kommit över 70 år kan man börja lägga till animalier såsom ägg och ost. Då är det mer fördelaktigt att få i sig sådana proteiner.

En riktning att gå i när man väljer mat är att kolla upp vad förfäderna åt. Det är enligt Longo ”säker” mat som inte riskerar att påverka kroppen negativt och så småningom leda till autoimmuna reaktioner. Om släkten bott i Sverige i generationer ska man därför undvika att vräka i sig gurkmeja och avokado varje dag, det är bättre med inlagd västeråsgurka och bröd.

Boken handlar mycket lite om hur man i praktiken går till väga för att äta fastehärmande kost. I själva verket avråds man från det till förmån för Longos egna matpaket Prolon. Men ett översiktligt tips som ändå ges är att hälften av kalorierna under fastan ska komma från komplexa kolhydrater i form av grönsaker och hälften från hälsosamma fetter i form av nötter och olivolja.

Vad vi äter spelar mycket större roll än träning enligt Longo, men vi behöver gå en timme om dagen och träna hårdare 40 minuter varannan dag och två timmar på helgen. Han tipsar om att hitta ett fik en kvart från jobbet och gå dit två gånger om dagen och köpa kaffe.

Sammanattningsvis är boken både faktaspäckad och personlig. Valter Longos otålighet, lust och intresse präglar sidorna. Jag kan tänka mig att han väcker irritation i många akademikerkretsar, men konstaterar också att det är väldigt positivt att han lyckats sticka ut med dessa handfasta tips som kan förändra på riktigt.

2 Comments

  1. May 2018-07-31
    • Dag Kättström 2018-07-31

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.