Så gör du hungern till din vän

Hunger är ett utmärkt exempel på hur kropp och själ hänger ihop. Systemet som får oss att vilja äta är utspritt över hela kroppen och länkar samman det mesta vi gör i livet. Är du medveten om det är det lättare att hantera känslan av hunger – till exempel under dina fem dagar med fastehärmande kost.

Systemet som reglerar hunger är fascinerande och involverar hjärna lika mycket som mage. För att vi verkligen skulle hitta den där maten när vi sprang omkring på savannen för några tusen år sen förstärker hjärnans belöningssystem hungersignalerna hundrafalt. Signalerna för “nu räcker det” är däremot jämförelsevis svaga. Det ställer till det för många nu när maten för första gången i världshistorien finns överallt omkring oss. I de komplexa loopar som styr hungern är det också lätt att använda mat för att tysta andra behov.

Genom att vara medveten om att hunger är något som händer i hjärnan och inte en signal för livsfara, kan du till exempel njuta av fastans effekter istället för att gå omkring och lida. Här kommer fem tips för att motverka hunger:

Hunger går i vågor, men det går över. Suget i magen och tankarna på att lite mat skulle räta upp tillvaron är en uråldrig signal så att du ska planera för födointag. Men signalen är inte konstant och blir inte värre. Tvärtom. Efter några minuter försvinner den. Sen återkommer den. Och försvinner. Lär känna hungern som en signal och välj hur du ska agera på den.

Blodsockerfall är inte farligt. Om du är fullt frisk är en kurrande mage och lite yrslig känsla ingenting du måste uppsöka akuten för. Kroppen har alldeles utmärkta system för att kompensera sviktande födointag, människan kan gå två veckor på bara vatten utan större problem. Så bortse från larmen. Låt kroppen ta hand om det, den vill göra det, den är gjord för det. Den kommer att tacka dig.

Utnyttja suget. Många känner sig lite extra kreativa under en femdagars fastehärmande diet. Kraftiga underskott i födointag gör nämligen att kroppen mobiliserar sina förmågor. På savannen gällde det att vara smart och hitta på nya sätt att få tag i föda, samtidigt som den fysiska uthålligheten måste upprätthållas. Idag kan du använda dessa system för att hitta nya kreativa lösning på professionella eller personliga problem.

Njut av dopamindraget. Mat ger mycket kraftiga signaler från belöningssystemet. När hjärnan signalerar ÄÄÄT! ser vi inget annat än den saftiga hamburgaren framför oss och vips är den borta och pommesen också. Och glassen med. Man kan se det som att hjärnans dopaminsystem kidnappar oss för att säkra energitillgången. Men det går att lära sig att kontrollera systemet bättre.

Ett sätt är att försöka äta långsamt och koncentrera alla sinnen på att känna smaken, doften, texturen i varje tugga. Våra sinnen och drivkrafter är en gåva som är till för att upplevas och njutas av. Därför ska man inte försöka kämpa emot hungersignalerna, utan ta hand om dem. Genom att äta medvetet, eller ibland avstå. Njut av god mat, samtidigt som du då och då utmanar sinnena med 5:55. Båda delar behövs.

Se helheten. Liksom hungern i sig består av komplexa sammanhang ingår den i en komplex helhet där till exempel sömn, sociala signaler och andra sinnesintryck spelar stor roll. Genom att ta hand om helheten kontrollerar du också hungern. För lite sömn ger till exempel bevisat mer sug efter mat. En mer aktiv livsstil minskar risken för slentrianätande. Det är inte så lätt alltid, men att börja förändra en sak i taget på väg mot ett mer komplext helhetsmål ger faktiskt effekter.

Kommentera