Så skyddar fasta mot demens

När möss genomgår regelbundna femdagarsfastor drabbas de i lägre grad av demenssjukdomar. Om samma sak gäller människor är inte klarlagt ännu, men eftersom fasta motverkar flera riskfaktorer för att utveckla minnesstörningar är det troligt. Dessutom tycks matbrist kunna utlösa nybildning av hjärnceller.

Exakt vad som ligger bakom demens är ännu en gåta, men risken att drabbas ökar dramatiskt med hög ålder. Kommunikationen i hjärnan bryter gradvis samman och det som börjar som minnesstörningar slutar med döden. Trots intensiv forskning har man ännu inte kommit på något sätt att bryta förloppet.

Forskarna som ligger bakom fastehärmande kost genomför just nu studier för att undersöka om regelbundna perioder av kalorrestriktion kan motverka demens. Även om man på detta sätt bara kan försena sjukdomsförloppet skulle det betyda mycket för livskvaliteten på ålderns höst.

Här kan kosthållningen ha en avgörande betydelse och hittills har man kunnat visa effekter i studier på möss. Fem dagars kostrestriktion med fastehärmande kost i återkommande cykler motverkar hos många av dem utvecklingen av demens och Parkinsons. Orsakerna till det kan vara flera. Inflammationsnivåer och andra obalanser som skyndar på åldrandeprocesser återställs av fastan. Man ser till och med nybildning av hjärnceller i hippocampus, en del av hjärnan som är viktig för minnet.

För att på allvar ta upp kampen mot demensriskerna bör man komplettera perioder av kalorirestriktion med övriga kostråd som forskningen visat har ett samband med utvecklingen av demens. Till exempel en medelhavsliknande diet med begränsning av spannmål och animaliska produkter förutom fisk. Lägg därtill högt intag av olivolja, nötter och kaffe som i studier visat sig motverka demens.

OBS! Börja inte med fastehärmande kost på egen hand om du är över 70. Då riskerar du problem med exempelvis nedsatt immunförsvar och det motverkar sitt syfte att förlora för mycket i vikt i den åldern. Kontakta din läkare.

Lär mer om hur fasta motverkar sjukdom:

(Källor och ännu mer läsning i Valter Longos bok ”The Longevity Diet”.)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.