Fastehärmande kost gör fastan enklare

Att fasta flera dagar i sträck har ger mängder av positiva effekter i kroppen. Samtidigt är det svårt och i vissa fall farligt att totalfasta.

Forskare har hittat en sammansättning av mat som ger ungefär samma effekter som totalfasta, medan påverkan på vardagslivet blir minimal. Vi kallar det fastehärmande kost. Det viktigaste med fastehärmande kost är att det inte bara handlar om kalorirestriktion. Enligt forskningen måste du också göra en avvägning mellan intaget av protein, fett och kolhydrater.

Kalorier (kcal)ProteinFettKolhydrater
Dag 1max 110010%56%34%
Dag 2-5max 7509%44%47%

Du får i dig cirka en tredjedel av det normala dagsbehovet av kalorier i medeltal (alltså inte anpassat till individuella behov) och det mest framträdande är de låga nivåerna av protein.

För att kunna följa kostschemat kan du använda dig av Fem Dagars recept eller färdiga matpaket. Många fastar för att må bättre och behålla hälsan. Vill du använda fastehärmande kost för en riktad, effektiv och långsiktigt stabil viktnedgång bör du följa instruktionerna i vår guide “Gå ner i vikt med 5:55”.

Varför äta fastehärmande i fem dagar?

Totalfasta är farligt för vissa och dessutom är det inte helt naturligt eftersom människan är en allätare och oftast kunna få tag på något även under matbrist (läs mer). Det är enklare att upprätthålla ett normalt vardagsliv om du äter fastehärmande.

Enligt forskning är det kraftfulla processer som drar igång under fem dagar med fastehärmande kost. Viktnedgång och minskat bukfett är det som syns utåt. Fler hjärnceller, friskare organ och ökad motståndskraft mot sjukdom är effekten på insidan. Många vittnar dessutom om att de fem dagarna gör dem piggare och och starkare.

Hittills har forskarna kunnat visa följande (och studierna fortsätter):

Förnyar immunsystemetGer viktnedgång
Minskar bukfettBibehåller bendensitet
Bibehåller muskelmängdMotverkar cancer
Motverkar diabetesMotverkar autoimmunitet
Minskar inflammationSänker åldersmarkörer som IGF
Nybildar hjärncellerMotverkar hjärt-kärlsjukdom
Motverkar demensGer ihållande effekt
  • Vikten: Du går ner några kilo under de fem dagarna och det är framförallt bukfettet du blir av med. Genom återupprepade cykler omfördelar du kroppsfettet och tar kontroll över din vikt. 5:55 innebär sex fastecykler om året. Det blir sammanlagt en månads fasta per år. Och elva månader där du kan njuta av vilken mat du vill.
  • Hälsan: Kroppen bromsar in och hinner städa i cellerna. Det gör att dieten förnyar organ och immunsystem och motverkar åldersdiabetes, cancer, autoimmuna sjukdomar med mera.
  • Livet: Chansen till ett långt liv i hälsa ökar. Många upplever att de fem dagarna blir en tid för eftertanke och extra kreativitet.

Så gör du fastan till rutin

Det är de upprepade perioderna med fastehärmande kost som håller diabetes typ 2 och andra sjukdomar borta, som håller nere bildningen av bukfett och stimulerar bildningen av hjärnceller. Forskarna rekommenderar att man äter fastehärmande kost 2-6 gånger om året.

Jag som grundat femdagar.se följer 5:55, dvs äter fastehärmande fem dagar varannan månad. Det har jag gjort sedan 2015 och det är överhuvudtaget inga svårigheter att hålla “5:55-metoden”. Betydligt enklare än att försöka följa en periodisk fasta som 5:2. De långa cyklerna i  gör nämligen att 5:55 mer liknar en personlig fastetradition än en diet. Läs mer om varför jag följer 5:55.

Att varannan månad äta fastehärmande i fem dagar säkrar viktkontroll och ökar chansen att behålla hälsan.

Din hälsostatusEffekt av 5:55
Du är fullt frisk5:55 optimerar din hälsa och reducerar riskfaktorer.Bland annat motverkar metoden uppbyggnad av bukfett, stimulerar nybildning av hjärnceller och förnyar immunsystem.
Du är i riskzonen för metabolt syndromDet är du som enligt forskarna får störst effekt av dieter likt 5:55. Metoden sänker dramatiskt blodtryck,blodsocker, kolesterol, inflammation och andra riskmarkörer. OBS, prata med läkare innan du provar.
Du är diagnosticerad med allvarliga sjukdomar såsom cancer och MSFastehärmande diet har vetenskapligt visad effekt vid autoimmun sjukdom och i samband med cancerbehandling. Använd dig inte av 5:55. Fråga din läkare om FMD-dieten. Länkar till studier.

Läs mer om forskningen bakom fastehärmande kost