Vitamin C – viktigare än vi trott

Vi har alla växt upp med att C-vitamin är något vi måste få i oss genom att äta frukt och grönt, annars får vi skörbjugg. Det är sant, men vitaminet spelar en mycket större roll än så. Bland annat kan höga doser användas som cancerbehandling – och i kombination med fastehärmande kost blir det extra effektivt.

Nobelpristagaren Linus Pauling var något på spåren när han på 70- och 80-talet förespråkade mycket höga doser av Vitamin C som ett sätt att bota alltifrån cancer till infektioner. Då gjordes han till åtlöje och det är först i nutid som han håller på att få upprättelse.

Flera studier de senaste åren visar att C-vitamin gör så mycket mer än skyddar mot skörbjugg. Molekylen är central för immunsystemets förmåga att bekämpa cancer, virus och bakterier. De vita blodkropparna använder bland annat vitaminet som skydd för sig själva när de frisätter syreradikaler för att döda fiender.

Det visar sig också att mycket höga doser av C-vitamin (som då ges intravenöst, direkt till blodet) har en effekt på tumörer. Det var ju det Linus Pauling misstänkte. I en ny studie av forskarna bakom fastehärmande kost visar de att vitamin C i kombination med fasta kan ha effekt på cancerformer som annars är svårbehandlade (Synergistic effect of fasting-mimicking diet and vitamin C against KRAS mutated cancers).

Forskargruppen har redan tidigare visat att fastehärmande kost förstärker effekten av cellgifter. Bakgrunden är att fasta gör tumörcellerna svagare eftersom de behöver energi för att växa, samtidigt som vanliga celler ställer sig på tå och blir starkare. Vita blodkroppar som fått extra styrka av höga doser vitamin C har då god chans att rå på cancerceller som är försatta ur balans av fastan.

Skydda mot covid-19
Eftersom immuncellerna har så stor nytta av C-vitamin kan man tänka sig att det även gagnar hälsan på andra sätt. Mycket riktigt riktas ljuset på vitaminet under den pågående covid-19-epidemin. Det visar sig att många som blir svårt sjuka har extremt låga nivåer av vitamin C. En förklaring kan vara att vitaminet förbrukats i kampen mot infektionen och svenska läkare förordar nu behandling med vitamin C.

Så hur mycket C-vitamin ska man få i sig som frisk? Dagsbehovet för vuxna är satt till 75 milligram och på typiskt manér förklarar Livsmedelsverket att det ”räcker” med en apelsin eller tre brysselkål för att komma upp i rekommendationen.

Men det är för att hålla skörbjugg på avstånd. Man har inte tagit höjd för andra positiva effekter. Du bör alltså få i dig betydligt mer och du behöver inte oroa dig för att övderdosera eftersom kroppen utsöndrar ett överskott i urinen. Den här utsöndringen börjar efter 200 milligram, men om du får i dig C-vitamin regelbundet under dagen kan du upprätthålla en hög nivå. 200 mg tre gånger om dagen kan därför vara att rekommendera.

Med andra ord (och det här har du hört förr): Ät mycket grönt!

Här är tips på mat som innehåller extra mycket c-vitamin:

  • Paprika och chilipeppar
  • Kålväxter (Brysselkål, blomkål, broccoli, grönkål etc)
  • Nypon, vinbär, jordgubbar, kiwi
  • Persilja
  • Citrusfrukter

2 Comments

  1. Linda Bång 2020-07-03
  2. Fem Dagar 2020-07-04

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.