Fasta och meditation

Fasta och meditation är en bra kombination. Det upptäckte mänskligheten tidigt. Alla världsreligioner har någon form av fastetradition som ofta är kopplad till meditation eller annan typ av andlig stillhet och öppenhet. Det kan därför vara värt att prova moderna former av meditation och mindfulness i samband med att du fastar. 

Vad är meditation?
Det finns många svar på det. Inom traditionell buddhism är meditationen ett verktyg för att nå upplysning, vilket bland annat innebär att släcka ner känslan av ett själv. I den moderna psykologin konvergerar meditation med begrepp som mindfulness, som vilar på samma grund. Det handlar om att träna sig i att uppmärksamma sitt medvetande och på så sätt lättare kunna släppa hindrande tankemönster till förmån för att “leva i nuet”.  

Att meditera är att fokusera på hur nuet sköljer igenom medvetandet. Det kan handla om ljud, om kroppens tyngd, känslan av temperatur mot huden. Det kan också handla om att registrera tankar och förnimmelser som dyker upp i medvetandet, men att inte fastna i dessa, att bara släppa iväg dem.

Med tiden skapar detta större förmåga att hantera livets utmaningar. För vissa förändrar insikterna helt synen på tillvaron och självet (så kallad awakening i meditationskretsar), men för de flesta handlar det om att få tillgång till ett verktyg som gör tillvaron bättre och kanske mer intressant.

Hunger och mindfulness
Hunger är ett grundläggande och överväldigande känslouttryck som är djupt kodat i oss, men som är fascinerande likt andra tankemönster. När man fastar kan hungern smyga sig på och i princip ta över tillvaron. Man blir helt enkelt väldigt sugen på att äta. Men om man uppmärksammar den här kroppsliga signalen och undersöker dess effekter i kroppen – på magen och humöret – kan man uppleva att den efter ett tag bara bleknar bort och inte längre är ett problem.

Samma sak är det med andra tankemönster och orosmoment i tillvaron. Med tekniker för meditation/mindfulness kan vi träna oss i att fokusera på andra aspekter av tillvaron än de smärtsamma. Vi fastnar inte lika lätt i tankar kring kroppslig smärta, kring en drog, kring en fobi, kring hunger. Det finns många studier på att detta har en effekt inom psykologisk behandling. Man kan till och med se hur vissa områden i hjärnan växer i samband med meditation.  

Meditera under fastan
Många upplever att sinnena förändras något under fem dagar med fastehärmande kost. Speciellt i slutet av perioden. Att kombinera fasta och meditation kan förstärka den här effekten och göra fastan till något som stärker kroppen och själen på flera plan.

På senare tid har det dykt upp många appar som hjälper dig att börja träna meditation. “Waking up” är en omtyckt sådan som är gjord av Sam Harris. Han är neurobiolog och författare och sätter insikterna om meditationens fördelar i en västerländsk och sekulär kontext. På svenska finns en ny app, “Mindfully“, som verkar seriös.

Observera att sedan 1 juli 2020 godkänner skatteverket att du använder friskvårdsbidraget från din arbetsgivare för att bekosta meditationsappar.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.